Ny havesæson

Det er nu tiden, hvor mange tager hul på en ny sæson i haven. For selvom det endnu er køligt udenfor, er der gode muligheder for at så blomster og grøntsager - indendørs.

Såning i potter

Fordelen ved at så i potter indendørs er, at der som regel er et større udvalg af frøsorter end selve udplantningsplanter på planteskolen.

Ulempen, derimod, er, at man sjældent får planter af samme gode kvalitet, som hvis man køber dem på planteskolen. Dette skyldes, at de planter, man sår hjemme, har tendens til at blive mere løse og ranglede i væksten, fordi de har fået for lidt lys.

Specialt tomatplanter reagerer hurtigt på lyssituationen - faktisk allerede kort tid efter de første blade er dannet. Er der for lidt lys, vil planten sætte færre blomster hele sæsonen og dermed give færre frugter, end hvis der er rigeligt med lys.

Husk derfor, når du sår i potter, at planterne:
  • har brug for masser af lys dagligt.
  • trives bedst i et syd- eller sydvestvendt vindue.
  • skal have plads omkring sig.

Såjord
Vi anbefaler Home and Garden Så- og Priklejord, som er en lys og gødningsfri såmuld. Med denne undgår du at få for mange ukrudtsfrø med. Det er netop vigtigt, at jorden er fin, således den kan falde til omkring frøene og sikre, at disse holdes fugtige hele tiden.

Pasning og pleje
Efter såning bør potter gennemvandes, indtil det overskydende vand løber ud i bunden. Herefter skal planterne holdes jævnt fugtige.

Husk ligeledes, at planterne:
  • skal have mest mulig lys, så snart de første grønne blade er over jorden.
  • trives bedst i en vindueskarm der vender mod syd eller sydvest.
  • ikke må stå i direkte sollys, hvis de er dækket af plastic.
  • får en langsommere vækst, hvis temperaturen nedsættes. Samtidig bliver de dog mere kompakte, sundere og lettere at håndtere.
  • bør stå i en temperatur på omkring 10-12 grader.
  • bør plantes om og sættes med større afstand i takt med, at de gror.
  • ikke bør gødes, før de er priklet. Og i dette tilfælde kun ganske let og under forudsætning af, at de får masser af lys.