Timian snaps

af forfatter Niels Stærup

I dag kunne vi ikke forstille os, at Timian ikke var en del af de krydderier, som vi bruger som smagsforstærker i vores madlavning.
Når jeg tænker på Timian, så er den første ret jeg kommer til at tænke på – gule ærter.
Hvad er mere nærliggende end at lave en timiansnaps til denne fantastiske vinterret.
Sidst jeg fik gule ærter var faktisk til mit barnebarn Valdemars 4 års fødselsdag. Disse gule ærter blev lavet efter en gammel opskrift af min yngste datter på 24 år, og jeg havde selvfølgelig en Timiansnaps med.

Opskrift
En flaske vodka på 70 cl.
Et glas med et tætsiddende låg (må ej være brugt til sild)
3 pæne kviste Timian a ca. 15 cm.
Du kan benytte timian fra haven, plukket vildt i naturen eller den nemme metode – købt hos grønthandleren

Du kan vælge at hælde lidt af vodkaen fra flasken og så putte kvistene direkte i flasken.
Eller du kan putte kvistene i dit glas.
Jeg plejer at lade det trække 1 – 2 uger.
Smag evt. undervejs, og hvis du rammer din smag, så skal du bare stoppe trækkeprocessen.
Si herefter timianen fra og hæld din Timiansnaps på en karaffel eller flaske
Hvis du har benyttet vodkaflasken til at trække, så kan du herefter tilsætte det overskydende vodka.
Når trækningen er færdig, så lad din kryddersnaps hvile i 2 – 4 uger, før den nydes.

Den lægelige historie
I gamle dage drak kvinderne te lavet på timian, som et menstruationsfremmende middel.
Det kunne også drikkes som et urin- og sveddrivende middel.
Afkog af timian er blevet brugt til gurgling af hals ved betændelse og kighoste.
Tidligere har apotekerne solgt timiansirup, der kunne lindre astma og høfeber.
Olien thymol er tidligere blevet brugt til at desinficere hospitalsredskaber.
Te af timian klarer tømmermænd og melankoli.
Planten er også blevet betragtet som et nervestyrkende middel.
De gamle romere tog bad i timian for at styrke deres mod, inden de drog i krig.
Timian blev betragtet som et symbol på mod og troskab.
Derfor vil det hjælpe at komme timian i maden, så det er muligt at se alferne.
Endelig brugte ægypterne timian i deres balsameringsopskrifter.
Som i så mange andre planter, så forskes man også i hvad Timian kan helbrede.
En af de ting der forskes i er timians evner til at modvirke aldring. Man mener at den rigtige dosis af olie fra Timian skulle kunne styrke organismen, så man holder sig und og frisk.

Se flere opskrifter på www.kryddersnapse.dk eller følg med på facebook kryddersnapse.dk

@vielskerhaven