Hyldeblomst snaps

Af forfatter Niels Stærup

Når hyldetræet blomstrer, så er det for mig et tegn på at sommeren er her.
Jeg synes ikke, der noget mere fantastisk, end at stå under et stort hyldetræ og indsnuse den fabelagtige duft fra masser af udsprungne hyldeblomster.
Jeg plukker hvert år et større og større antal hyldeblomster, så jeg kan lave min egen hyldeblomstsaft. Jeg nyder så denne fantastiske saft i løbet af den mørke tid. Jeg plejer at producerer 10 – 15 liter saft, men må nok i år øge denne produktion gevaldigt, da mine børnebørn nu også har fået smag for denne gudedrik.
Valdemar, som er det ældste barnebarn, synes det er sjovt og spændende at man kan ”plukke” naturen og så kan drikke det som saftevand. Han udbryder hver gang – ”det smager jo godt, morfar”
Nå, men hyldeblomsterne kan også laves i en voksenudgave som kryddersnaps.

Opskrift
En flaske vodka (billigste mærke – min. 37 %)
Et glas med et tætsiddende låg (må ej være brugt til sild)
4 – 6 store hyldeblomsterskærme (må ikke plukkes tæt på veje med tæt trafik pga. forurening).

Hæld hyldeblomsterne i dit glas, og tilsæt vodka, og sæt låg på glasset.
Lad det hele trække i 2 dage, og filtrer herefter hyldeblomsterne fra.
Når trækningen er færdig, så lad din kryddersnaps hvile i 2 uger, før den nydes.
Modsat mange andre kryddersnapse, så vinder denne snaps ikke ved lang lagring.

Den lægelige historie
Hyldetræet findes rigtig mange steder i verden. Det sjove er at trods det store spredning i verden, så er træet blevet brugt til at helbrede nogenlunde de samme ting, og det selvom der ikke umiddelbart har været udveksling af erfaringer - Internettet var jo ikke opfundet.
I Norden har hyldetræet altid været betragtet som et helligt træ, som Gudinden Freja boede i. Netop Gudinden Freja skærmede mod alt ondt og sygdomme, så det var vigtigt at passe godt på træet. Man har derfor haft den overbevisning, at sygdomme kunne overføres til træet – både fra mennesker og dyr.
På gamle gårde var der altid i gamle dage et stort hyldetræ midt på gårdspladsen. Dette træ skulle sørge for at mennesker og dyr ikke blev ramt af sygdomme, eller at gården skulle blive brændt ned. Hvis man fældede sådan et træ, så kunne man være sikker på at blive ramt af alverdens ulykker.
Spiste man Sct. Hans aften hyldens blomster stegt i smør, så ville man ikke blive ramt af feber dette år. Skulle man så alligevel få feber, så skulle man blot tage en hyldegren og binde den om den ene arm, og så sove med den en nat, hvor månen var aftagende.
Hvis man fik koldfeber, så var overtroen, at man 3 torsdage i træk skulle stå under et hyldetræ og synge:

Hyldetræ jeg klager dig,
Feberen den plager mig
Hyldetræ, nu har du vundet,
Feberen den er nu forsvundet
Herefter var man så helbredt for koldfeber

Alm. Hyld indeholder i blomsterne, blade og bark et stof der kan øge ens svedproduktion, virke spytfremkaldende og blodrensende.
Den er også et godt middel mod neuralgier, ischias, influenza og bronchialbesværligheder og hoste.
Af den friske grønne bark kan der fremstilles et mildt afføringsmiddel
Et udtræk af bladene kan med fordel anvendes til ansigtsbade og til øjen- og hudkompresser.

Hyldebær må aldrig spises rå, da blot 2 spiseskefulde rå frugt er nok til at fremkalde kvalme og opkastninger.
Frugterne er stærkt farvende, og pletter kan være svære at fjerne fra tøjet.

Se flere opskrifter på www.kryddersnapse.dk eller følg med på facebook kryddersnapse.dk

@vielskerhaven